Η ανθρώπινη φύση έχει την τάση να ηρεμεί και να εμπνέεται από οποιαδήποτε μορφή τέχνης. Η μουσική σε γαληνεύει, ο χορός σε εκτονώνει, η ζωγραφική εκφράζει τα συναισθήματά σου και κάπως έτσι κάθε art εκδοχή σε ταξιδεύει… Όταν ένα παιδί ή ένας ενήλικας αισθανθεί αυτό το ταξίδι, τότε ο σκοπός της τέχνης έχει επιτευχθεί.
Πιο συγκεκριμένα όμως τα παιδιά επωφελούνται με ποικίλους τρόπους από την τέχνη. Κι αυτή η θετική καλλιτεχνική επίδραση αρχίζει με την όξυνση των αισθήσεων και ολοκληρώνεται με τη συμβολή στην ανάπτυξη μίας πολύπλευρης προσωπικότητας.
Καλλιεργεί την οπτική ευαισθησία αυξάνοντας την παρατηρητικότητα
Η ανάπτυξη και καλλιέργεια της οπτικής ευαισθησίας οδηγεί το παιδί στο να γίνει πιο παρατηρητικό, ώστε να αποτυπώσει ή εκφράσει ακριβώς αυτό που θέλει. Η αναγκαία επιλογή των κύριων εικαστικών στοιχείων του αντικειμένου είναι επίσης μία εξαιρετικά ωφέλιμη διαδικασία.
Τονώνει την αυτοπεποίθηση και συμβάλλει στην αυτογνωσία
Η χαρά της ικανοποίησης όταν το παιδί έχει ολοκληρώσει- με επιτυχία ή χωρίς, εξάλλου αυτό είναι υποκειμενικό- το οποιοδήποτε έργο τέχνης, τονώνει την αυτοπεποίθησή του ενώ η ανακάλυψη των ταλέντων και ικανοτήτων του, το βοηθούν να κατανοήσει καλύτερα τον εαυτό του. Κάθε παιδί μαθαίνει μέσα από την τέχνη να συντονίζει τις κινήσεις του και να τις συνδυάζει με το μυαλό του.
Ενισχύει την ικανότητα συγκέντρωσης και διδάσκει «αβίαστα» την πειθαρχία
Η αφοσίωση των παιδιών στην τέχνη είναι πραγματικά αξιοθαύμαστη. Το πείσμα μέχρι να ολοκληρώσουν το έργο τους και να προετοιμάσουν τον εαυτό τους για ένα “περήφανο” αποτέλεσμα, τους μαθαίνει την πειθαρχία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Το παιδί μαθαίνει να δίνει έμφαση στη λεπτομέρεια
Τέχνη χωρίς λεπτομέρεια, δε γίνεται! Ειδικά κάποιες μορφές τέχνης, αν όχι όλες, προϋποθέτουν ιδιαίτερη έμφαση στη λεπτομέρεια. Αυτό αυξάνει την παρατηρητικότητα των παιδιών και τα βοηθάει να εστιάζουν εκεί που πρέπει κάθε φορά. Η επιλογή μάλιστα του που καλούνται να εστιάσουν, αυξάνει την κριτική ικανότητά τους.
Αναπτύσσει και εξελίσσει την καλή αισθητική
Το «καλό γούστο» δεν είναι ταλέντο, αλλά ένα χαρακτηριστικό που αναπτύσσεται και εξελίσσεται μέσα από την «τριβή»- κατά κύριο λόγο- με τις τέχνες. Αν έχεις την τύχη, να απολαμβάνεις την τέχνη στη ζωή σου από μικρή ηλικία, τότε μαθαίνεις να έχεις καλή αισθητική αφού έχεις ήδη τα σχετικά ερεθίσματα. Αυτά τα καλλιτεχνικά ερεθίσματα καλούμαστε να δώσουμε στα παιδιά μας, τόσο οι γονείς και κηδεμόνες όσο και οι εκπαιδευτικοί (φορείς).
Έρευνες δείχνουν…
Ότι τα παιδιά που ασχολούνται από νωρίς με τις τέχνες, από την ηλικία των πέντε με οκτώ ετών και άνω, μαθαίνουν να διαχειρίζονται καλύτερα και με μεγαλύτερη ψυχραιμία τις καταστάσεις γύρω τους ενώ αντιδρούν με λογικό τρόπο. Ακόμη το παιδί που έχει επαφή με την τέχνη από τη βρεφική ή παιδική ηλικία (ακόμη και το να ακούει μουσική όταν είναι βρέφος) οδηγεί το ανήλικο άτομο να ξεκλειδώσει τη δημιουργικότητά του και να την επεκτείνει σε κάθε σκέψη του. Έτσι τα παιδιά που έχουν καλλιτεχνικές δραστηριότητες, μαθαίνουν να σκέφτονται περισσότερο δημιουργικά. Τέλος η τέχνη αποτελεί μία αέναη διαδικασία, κατά την οποία το παιδί καλείται να πάρει αποφάσεις. Από το πότε θα δουλέψει, τι συναίσθημα θα εκφράσει, τι μουσική ή τι χρώματα θα επιλέξει να χρησιμοποιήσει, τι είδος χορού του αρέσει. Έτσι γίνεται δυναμικό, αποφασιστικό και ξέρει πως να δίνει τη λύση.
Και το πιο ωραίο στην όλη διαδικασία του οφέλους από τις τέχνες, ξέρετε ποιο είναι; Ότι απλά συμβαίνει!