Για να γίνουν δύο αδέρφια συμμαθητές, σημαίνει συνήθως είτε ότι είναι δίδυμα είτε ότι έχουν ηλικιακή διαφορά μικρότερη του ενός έτους κι έτσι εντάσσονται στην ίδια σχολική χρονιά.
Σύμφωνα με τους ειδικούς τα παιδιά που έχουν την ίδια ή κοντινή ηλικία, παρουσιάζουν αρκετά κοινά και οι σχέσεις τους είναι σε γενικές γραμμές, αρμονικές. Αυτό οφείλεται αρχικά στο γεγονός ότι ενδιαφέρονται για τα ίδια πράγματα, αλλά και γιατί έχουν κυριολεκτικά μεγαλώσει μαζί. Τα παιδιά με σημαντική ηλικιακή διαφορά, ενδέχεται να έχουν μεγαλύτερο το αίσθημα του ανταγωνισμού μεταξύ τους κι αυτός ο ανταγωνισμός μεταφέρεται από το σπίτι και στο σχολείο.
Η σύγκριση είναι έμφυτη στα παιδιά
Ο ανταγωνισμός βάζει αυτόματα τα παιδιά στη διαδικασία της σύγκρισης. Το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον, ακόμη και το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα προκαλούν τα παιδιά να συγκρίνουν τους εαυτούς τους με τους άλλους για να καταφέρουν να ξεχωρίσουν. Επίσης η σύγκριση μάς βοηθάει, μικρούς και μεγάλους, να εντοπίζουμε το που βρισκόμαστε σε σχέση με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.
Για να μπορέσουμε να εξελιχθούμε, πρέπει να αλληλεπιδρούμε με τους γύρω μας και όχι να λειτουργούμε μεμονωμένα. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά, γενικά. Είτε πρόκειται για αδέρφια είτε απλά για φίλους.
Στην περίπτωση όμως που δύο παιδιά είναι αδέρφια και συμμαθητές, οι γονείς καλούνται να έχουν εμπνεύσει την ευγενή άμιλλα μεταξύ τους αποφεύγοντας τις συγκρίσεις και τους επαίνους μόνο προς τη μία πλευρά. Κάτι τέτοιο θα μπλόκαρε συναισθηματικά το παιδί που δε δεχόταν κάποιον έπαινο, θα μείωνε την αυτοπεποίθησή του και θα το έκανε να λειτουργεί περισσότερο ανταγωνιστικά από ό,τι χρειάζεται.
Τα οφέλη και οι προβληματισμοί όταν τα αδέρφια γίνονται συμμαθητές
Τα αδέρφια που πηγαίνουν πρώτη φορά μαζί στο σχολείο επωφελούνται από την κοινωνικότητα που προσφέρει το ένα στο άλλο. Έτσι η προσαρμογή στα νέα καθημερινά δεδομένα είναι πολύ πιο ομαλή.
Υπάρχουν ειδικοί που υποστηρίζουν ότι τα αδέρφια πρέπει να χωρίζονται σε διαφορετικές τάξεις, ώστε να αναπτύσσουν ξεχωριστά την προσωπικότητά τους. Από την άλλη, έχουμε κι εκείνους που τονίζουν ότι τα αδέρφια έχουν ιδιαίτερο δέσιμο μεταξύ τους- ειδικότερα αν μιλάμε για δίδυμα- με αποτέλεσμα να νιώθουν έντονο στρες αν χωριστούν και να αγωνιούν για το τι κάνει το αδερφάκι τους. Οπότε εκεί το αποτέλεσμα είναι το αντίθετο από το επιθυμητό. Η απόφαση του αν δύο αδέρφια θα παραμείνουν στην ίδια τάξη είναι πρώτα των γονιών και μετά των εκπαιδευτικών, που μπορούν να δώσουν τη δική τους συμβουλή.
Ένα ακόμη μεγάλο όφελος των αδερφών που γίνονται συμμαθητές, είναι ότι τα παιδιά διαβάζουν μαζί. Έχουν τη δυνατότητα να συνεργαστούν, να εξηγήσει το ένα στο άλλο κάποιες λεπτομέρειες, να ανταλλάξουν απόψεις για τα μαθήματά τους και έτσι το καθημερινό διάβασμα να γίνει πιο ευχάριστο, πιο δημιουργικό και πιο «ομαδικό». Όταν το διάβασμα περιλαμβάνει τη μορφή διαλόγου, τα παιδιά αναπτύσσουν την κριτική σκέψη τους και πολλές φορές εμπεδώνουν καλύτερα και ταχύτερα την πληροφορία που καλούνται να λάβουν. Προσοχή μόνο στους γονείς να έχουν γνώση των μαθημάτων και των τεστ, γιατί υπάρχει και η πιθανότητα οι μικροί μας φίλοι να λειτουργήσουν πιο πονηρά και να συνεργαστούν «εξαπατώντας» τη μαμά και το μπαμπά για κάτι που μπορεί να έχει συμβεί στο σχολείο ή για κάποια εργασία που πρέπει να κάνουν.