Η ανάγκη των παιδιών για ελεύθερο χρόνο και μη δομημένο παιχνίδι είναι πλέον γεγονός. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η βιωματική μέθοδος εκμάθησης αποδίδει περισσότερο συγκριτικά με τον κλασικό τρόπο διαδικασίας. Τα παιδιά μαθαίνουν από νωρίς να έχουν ένα ιδιαίτερα απαιτητικό πρόγραμμα, με αποτέλεσμα να αντιδρούν σε αυτό και να “χάνουν ευκαιρίες εκμάθησης”.
Εκτός όμως από τη βιωματική εκμάθηση, που γίνεται στο πλαίσιο ενός Σχολείου όπως είναι τα Kinnick English Schools, τα παιδιά θέλουν τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Ειδικά όταν αυτές ικανοποιούν μία επιθυμία τους (π.χ. καλλιτεχνική, να κάνουν νέους φίλους μέσα από μία ομάδα, να αθληθούν).
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες ως πρόκληση για τους γονείς
Η πρόκληση για τους γονείς εντοπίζεται στο ότι καλούνται να αφήσουν ελεύθερα τα παιδιά να επιλέξουν πως θα περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους. Αν λοιπόν είστε γονέας, σκεφθείτε “θα έχει το παιδί μου ελεύθερο χρόνο;”, “που δείχνει να έχει κλίση;” “θα του αρέσει;” και μετά τι θα αποκομίσει σε επίπεδο γνώσης. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες πρέπει να έχουν τη χαρά της στιγμής και να αποτελούν μία ευχάριστη εμπειρία, την οποία το παιδί θα ανυπομονεί να βιώσει ξανά και ξανά.
Επιλέξτε δραστηριότητα με βάση το χαρακτήρα του παιδιού σας
Ο χαρακτήρας και οι επιθυμίες του παιδιού είναι τα δύο βασικά στοιχεία, μαζί με τον ελεύθερο χρόνο που έχει ένα ανήλικο άτομο και που πρέπει να έχει, για το ποια εξωσχολική δραστηριότητα θα επιλέξετε για εκείνο. Αν για παράδειγμα νιώθετε ότι το παιδί έχει ανάγκη να κοινωνικοποιηθεί, διαλέξτε ένα ομαδικό άθλημα ή χόμπι, αν αισθάνεστε ότι του λείπει η τόλμη προτιμήστε κάτι πιο δυναμικό. Σε κάθε περίπτωση συμβουλευθείτε έναν ειδικό, ακόμη και τους δασκάλους του παιδιού που το ζουν καθημερινά και μπορούν να αναγνωρίσουν τις δυναμικές του.
Τα οφέλη του παιδιού από τις εξωσχολικές δραστηριότητες
Τα οφέλη δεν εξαντλούνται και συχνά είναι υποκειμενικά, αφού κάθε παιδί έχει διαφορετικό χαρακτήρα και διαφορετικά ερεθίσματα. Σε γενικές γραμμές όμως, τα παιδιά μέσα από τις εξωσχολικές δραστηριότητες εκτονώνουν την όποια ένταση νιώθουν, μαθαίνουν να λειτουργούν ομαδικά και συνεργατικά, αποκτούν αυτοπεποίθηση, αυξάνουν τη δημιουργικότητά τους, αναπτύσσουν κι εξελίσσουν τις ικανότητες και τα ταλέντα τους, αποκτούν ενδιαφέροντα και γνωρίζουν καλύτερα τον εαυτό τους. Τα παιδιά χαλαρώνουν από τη δραστηριότητά τους κι αυτός είναι ο αυτοσκοπός. Να κάνουν αυτό που τους αρέσει και τα ευχαριστεί. Αυτό που τα ίδια έχουν επιλέξει, ακόμη κι αν χρειαστεί ο γονιός να συμβάλλει στη διαδικασία της επιλογής με διάφορες δοκιμές από χόμπι σε χόμπι, από άθλημα σε άθλημα, από τέχνη σε τέχνη, από δραστηριότητα σε δραστηριότητα.