Η υπομονή αποτελεί μία τόσο θετική έννοια, που δυστυχώς έχει συνδεθεί με μία αρνητική αίσθηση. Γενικώς, θεωρείται ότι σχετίζεται με κάποιον που υπομένει κάτι άσχημο, το οποίο τον δυσαρεστεί. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μία αρετή, που συμβάλλει στην αυτοσυγκέντρωση, τη βελτίωση του χαρακτήρα και την κριτική σκέψη πριν την αντίδραση.
Τα Kinnick Schools μιλούν για την αρετή της υπομονής στα παιδιά και τα εκπαιδεύουν μαζί με τους γονείς ώστε να έχουν υπομονή στην εκμάθηση των ξένων γλωσσών και κατ’ επέκταση στην καθημερινότητα και τη ζωή τους.
Πώς βιώνουν τα παιδιά την υπομονή
Τα παιδιά λειτουργούν αυθόρμητα, με αποτέλεσμα κάποιες φορές να αντιδρούν επιπόλαια όσον αφορά στα συναισθήματά τους. Συχνά δεν έχουν την εμπειρία να καταλάβουν πότε πρέπει να είναι ψύχραιμα και να μην επιζητούν κάτι την ίδια στιγμή που το σκέφτηκαν.
Η υπομονή αποτελεί ένα πολύτιμο χαρακτηριστικό για τα παιδιά και παίζει μεγάλο ρόλο στη διαδικασία ωρίμανσης. Αναπτύσσει την κρίση και ενθαρρύνει τη συναισθηματική ενδυνάμωση του χαρακτήρα τους. Η υπομονή είναι ένα ποιοτικό χαρακτηριστικό, που συνδυαστικά με την επιμονή φέρνει την επιτυχία σε διάφορους τομείς. Στον αντίποδα της υπομονής βρίσκεται η ανυπομονησία, η οποία συνήθως συνοδεύεται από νευρικότητα, ανεπιθύμητες αντιδράσεις κι επιπολαιότητα.
Σύμφωνα με έρευνες, η ικανότητα ενός παιδιού να ελέγχει τις παρορμήσεις του και να καθυστερεί την άμεση ικανοποίηση των επιθυμιών του, προβλέπει σε σημαντικό βαθμό στην καλύτερη απόδοση στο σχολείο, το φροντιστήριο, τις ξένες γλώσσες και την άθληση. Η υπομονή σχετίζεται με την αυτοκυριαρχία και την ψυχραιμία στις δυσκολίες που έρχονται.
Στόχος μας είναι να εκπαιδεύονται τα παιδιά από νωρίς, ώστε να έχουν την απαιτούμενη υπομονή να προσπαθήσουν για την επιτυχία των στόχων και των ονείρων τους.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να καλλιεργήσουν την υπομονή
ü Να ανταποκρίνονται με μέτρο στις επιθυμίες των παιδιών.
ü Να λειτουργούν οι ίδιοι ως πρότυπο υπομονής, όπου κρίνεται απαραίτητο.
ü Να μιλήσουν στα παιδιά για την αξία της υπομονής.
ü Να δώσουν στα παιδιά ένα ρολόι ώστε να εξοικειωθούν και πρακτικά με την αναμονή – υπομονή.
ü Να εξηγούν στα παιδιά όταν απαιτούν κάτι άμεσα, για ποιο λόγο δε μπορεί να συμβεί αυτό τη στιγμή που το θέλουν.
ü Να τα επιβραβεύουν για την υπομονή τους.
ü Να τεστάρουν την υπομονή τους με καθημερινά παραδείγματα, όπως είναι η αναμονή σε μία ουρά τραπέζης, μέχρι να κατέβει ορόφους το ασανσέρ, μέχρι να πάτε στο πάρκο, μέχρι να διαβάσετε το αγαπημένο του παραμύθι.
ü Να μιλάτε με το παιδί για την αξία της υπομονής, εξηγώντας του αναλυτικά.
Η υπομονή γνωρίζει ηλικία
Ενα επιπλέον χρήσιμο tip είναι η σταδιακή αύξηση του χρόνου αναμονής, όπου κρίνεται ως απαραίτητο. Αυτό φυσικά πηγαίνει και ανάλογα με την ηλικιακή ανάπτυξη του παιδιού, την οποία δε θα πρέπει να ξεχνάμε. Όσο το παιδί μεγαλώνει και ωριμάζει, μπορεί πιο εύκολα να αντιληφθεί έννοιες όπως είναι αυτή της υπομονής.
Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε ως εκπαιδευτικοί και ως γονείς, είναι πως τα παιδιά λειτουργούν αυθόρμητα, συναισθηματικά και συχνά εγωιστικά αφού δε μπορούν ακόμη να φιλτράρουν τις επιθυμίες κι ανάγκες τους με τη λογική. Έτσι αυτό που επιθυμούν, το θέλουν εκείνη τη στιγμή χωρίς να τους είναι εύκολο να κατανοήσουν τι είναι πραγματοποιήσιμο ή διαθέσιμο τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Επομένως η αρετή της υπομονής είναι μία πρόκληση για τα παιδιά! Το ίδιο και για εμάς, που καλούμαστε να τους δείξουμε έμπρακτα και με συγκεκριμένα παραδείγματα ότι η υπομονή θα φέρει την ομαλή κοινωνικοποίηση, την ανάπτυξη και την εξέλιξη στο σχολείο και τη ζωή τους.