Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας έχει αποκαλέσει το bullying “μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας” στα σχολεία, τους εργασιακούς χώρους, τους φίλους, την οικογένεια και γενικότερα στην κοινωνία (ιδιαίτερα εκεί που υπάρχουν μειονότητες ατόμων με διαφορετικούς προσανατολισμούς, πολιτικές τάξεις, συνήθειες ή τρόπο ζωής).
Είναι επίσης αλήθεια ότι οι μειονότητες και οι άνθρωποι με σωματικές αναπηρίες ή πνευματικές στερήσεις πέφτουν συχνά θύματα επανειλημμένου bullying, απομόνωσης κι άλλων κακοποιήσεων. Ο τομέας της παιδείας λοιπόν αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα όπλα κατά του φαινομένου του bullying. Όλοι μιλάμε γι’ αυτό, αλλά λίγοι σκεφτόμαστε από που ξεκινάει την πορεία του.
Η Χριστίνα Kinnick, ιδιοκτήτρια των Κέντρων Ξένων Γλωσσών Kinnick, τονίζει ότι αυτή η πορεία μπορεί να αρχίζει από τα σχολεία και το σπίτι. Υποστηρίζει πως η κοινωνική εκπαίδευση πρέπει να ξεκινάει από νωρίς, από τα νηπιακά ακόμη τμήματα.
«Η έξαρση των περιστατικών εκφοβισμού και βίας στη σχολική κοινότητα αντικατοπτρίζει την κοινωνία μας»
Ποια είναι η επίσημη γνώμη του Σχολείου για το bullying;
Το φαινόμενο της σχολικής βίας δημιουργεί αρνητικές συνέπειες στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού όσο και στη διαδικασία εκμάθησης. Έτσι τα Kinnick Schools απορρίπτουν την κάθε μορφή του.
Ποιος πιστεύετε πως έχει τη βασική ευθύνη για την έξαρση περιστατικών bullying;
Η έξαρση των περιστατικών εκφοβισμού και βίας στη σχολική κοινότητα αντικατοπτρίζει την κοινωνία μας. Η τελευταία χαρακτηρίζεται από συνεχείς εκφάνσεις βίας σε κάθε πτυχή της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής. Επομένως ευθύνη έχει όποιος ασκεί βία και όποιος τη μαθαίνει στους νεότερους σαν λύση άμυνας ή σαν πρότυπο ισχύος.
«Δημιουργούμε το κατάλληλο πλαίσιο, για την ανάδειξη της ομαδικής συνεργασίας.»
Πως έχετε επιτύχει να μη συμβεί κάποιο περιστατικό bullying στα Σχολεία σας;
Προσπαθούμε μαζί με το εκπαιδευτικό προσωπικό να υπάρχει ουσιαστική και αποτελεσματική εποπτεία των μαθητών μας. Δημιουργούμε ακόμη μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία το κατάλληλο πλαίσιο, για την ανάδειξη της ομαδικής συνεργασίας ώστε τα παιδιά να έχουν τους ίδιους στόχους και όλοι μαζί να ενεργούν για να τους υλοποιήσουν. Η ομαδικότητα και η εκπαίδευση από νωρίς αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά φαινόμενα όπως το bullying.
Τι ενέργειες έχετε κάνει ως Σχολείο κατά του bullying;
Ενημερώνουμε τα παιδιά μέσα από συζητήσεις για τα δικαιώματά τους, αλλά και τους κανόνες συμπεριφοράς στο σχολείο. Επικοινωνούμε τακτικά με τους γονείς για την ευαισθητοποίησή τους, αλλά και για ενημέρωση. Λαμβάνουμε δράση για την ομαλή ένταξη των νέων μαθητών ή των μαθητών με ειδικές ανάγκες στις τάξεις μας και επιμορφώνουμε συχνά τους εκπαιδευτικούς μας για την αναγνώριση και την αποτελεσματική διαχείριση του φαινομένου.
«Η πολιτεία πρέπει να εκδώσει σαφείς οδηγίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου του bullying.»
Πως πιστεύετε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί αποδοτικά σε σχολικούς και εκπαιδευτικούς χώρους;
Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα πρέπει όλοι όσοι συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, να συμβάλλουν ουσιαστικά. Η πολιτεία πρέπει να εκδώσει σαφείς οδηγίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου του bullying. Οι εκπαιδευτικοί να επιμορφώνονται ώστε να γνωρίζουν πως να λειτουργήσουν και οι γονείς να συμμετέχουν επίσης ενεργά σε συνεργασία με την εκάστοτε σχολική κοινότητα. Τέλος τα Kinnick Schools προτείνουν την ανάπτυξη προγραμμάτων για την ψυχική υγεία των μαθητών με σκοπό την ομαλή αντιμετώπιση προβλημάτων, που αφορούν στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα.