Τα παιδιά ανυπομονούν για το καλοκαίρι, γιατί το έχουν συνδυάσει με παιχνίδι, φίλους, διακοπές, θάλασσα και καθόλου διάβασμα. Στην πραγματικότητα όμως τα παιδιά χάνουν την επαφή με το διάβασμα και μετά ίσως τους είναι πιο δύσκολο να μπουν ξανά σε αυτή τη διαδικασία. Τι κάνουμε σε αυτή την περίπτωση;
Πως κάνουμε το διάβασμα το καλοκαίρι
Οι ειδικοί συμβουλεύουν πως δεν πιέζουμε τα παιδιά να διαβάσουν. Ακόμη κι αν πρόκειται για ένα εξωσχολικό βιβλίο. Ο στόχος είναι να διατηρήσουμε την επαφή με το «διάβασμα» με ευχάριστο τρόπο μέσα στην καλοκαιρινή καθημερινότητα. Για παράδειγμα!
- Φτιάξτε μαζί τη λίστα του σούπερ μάρκετ
- Φτιάξτε μαζί τη λίστα των διακοπών
- Παίξτε ένα παιχνίδι που σχετίζεται με τις λέξεις
- Συζητήστε με το παιδί για τα αγαπημένα του και αγαπημένα σας βιβλία
- Μιλήστε του για την αξία του βιβλίου και το πως μας ταξιδεύει
- Διαβάστε του ξανά και ξανά το αγαπημένο του παραμύθι, ακόμη κι αν το έχει ήδη ακούσει πολλές φορές. Η επαναληπτικότητα αρέσει στα παιδιά!
- Αφήστε για λίγο καιρό την επανάληψη των μαθημάτων.
- Κατασκευάστε ένα δικό σας παιχνίδι, π.χ. επιτραπέζιο παρέα με το παιδί. Ένα παιχνίδι με στοιχεία και χαρακτήρες που αγαπάει το παιδί, ώστε να του κινήσετε το ενδιαφέρον.
Τα παιδιά αγαπούν το διάβασμα
Ή για να μιλάμε πιο σωστά, αγαπούν τη γνώση. Οποιαδήποτε νέα γνώση έχει άμεση εφαρμογή στην καθημερινότητά τους, τα ενθουσιάζει με αποτέλεσμα να μην ξεχνούν την πληροφορία που μόλις έμαθαν.
«Ένα από τα δεινά των εκδοτικών κατηγοριοποιήσεών μας είναι το χάσμα μεταξύ διδακτικών και ψυχαγωγικών βιβλίων για παιδιά. Πόσο πιο γόνιμο θα ήταν αν, όχι μόνο στις διακοπές, αλλά και στο σχολείο, η διαδικασία της μάθησης μπολιαζόταν με χιούμορ, περιπέτεια και φαντασία. Ένα πρόσφατο παράδειγμα, που αποδεικνύει περίτρανα ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό, είναι η έκρηξη του ενδιαφέροντος για την εκμάθηση της λατινικής γλώσσας από παιδιά στις αγγλοσαξονικές χώρες, με αφορμή ένα εικονογραφημένο βιβλίο της Barbara Bell, με ήρωα τον Minimus, έναν ποντικό που ζει σε μια ποντικότρυπα στο τείχος του Αδριανού, και κάθε τόσο, καταδιωκόμενος από λεγεωνάριους, αρπάζει λιχουδιές από ρωμαϊκά συμπόσια.
Πρόκειται για εισαγωγή στη γραμματική της λατινικής γλώσσας, τα παιδιά όμως την απολαμβάνουν σαν διασκεδαστική περιπέτεια. Όπως γράφει η εφημερίδα Guardian: ‘Ο τρόπος που μαθαίναμε παλιότερα τα λατινικά μάς έκανε να τα μισούμε. Απεναντίας, ο αξιολάτρευτος Minimus καθιστά τα λατινικά απόλαυση’. Η μάθηση μέσα από τη διασκέδαση δεν είναι κάτι τόσο δύσκολο. Μια πολύ απλή άσκηση του τύπου: ένα κιλό πατάτες κάνει 2 ευρώ, πόσο κάνουν 20 κιλά πατάτες; εύκολα μπορεί να δοθεί με διαφορετικό τρόπο. Δηλαδή, ‘όταν ο Πινόκιο λέει ψέματα, η μύτη του μεγαλώνει δύο πόντους. Πόσο θα μεγαλώσει αν πει είκοσι ψέματα;’
Η άσκηση παραμένει ουσιαστικά η ίδια, αλλά ο τρόπος με τον οποίον εκφράζεται διεγείρει αποτελεσματικότερα το ενδιαφέρον του παιδιού. Έχουν γίνει αρκετές αξιέπαινες προσπάθειες γεφυρώματος αυτού του χάσματος. Ο ίδιος το έχω επιχειρήσει με τα βιβλία μου για το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανόπαιδων της Θράκης, όπως και στη σειρά ‘Διακοπές με τον Ευγένιο στο νησί των πυροτεχνημάτων’. Στα βιβλία αυτά προσπαθώ να μεταδώσω έννοιες της γραμματικής και της αριθμητικής, δημιουργώντας διάφορους κωμικούς χαρακτήρες, όπως ο δεκανέας Παραδέκας (για την εκμάθηση των δεκαδικών αριθμών), ο εμβαδόν Κιχώτης (για την εκμάθηση κανόνων της γεωμετρίας). Υπάρχουν, όμως, τεράστια περιθώρια βελτίωσης του τρόπου μετάδοσης γνώσεων με διασκεδαστικό τρόπο».
Ευγένιος Τριβιζάς, συγγραφέας, καθηγητής εγκληματολογίας (Πηγή: https://bit.ly/2KiC71I )